måndag 14 juli 2008

Vintips - Chateau Labarthe

Idag avnjöt vi en flaska 2000 Chateau Labarthe Bordeaux Superieur till grillat kött och rostade rotfrukter. Årgången 2000 är generellt ansedd som en av de bättre årgångarna i Bordeaux under de senaste decennierna. Jag har därför köpt på mig några utvalda flaskor Bordeaux från detta år, men de ligger alla fortfarande i tryggt förvar i källaren. Chateau Labarthe är mitt första smakprov från årgången, och jag blev inte besviken. Doft och smak av röd frukt, kryddat med en aning vanilj, och balanserat av mjuka tanniner. Definitivt en Bordeaux i den lättare stilen, men mycket njutbar nu. Jag köpte min flaska i USA för några år sedan för 16 dollar. Den finns inte att få på Systemet, men det kan vara värt att hålla ögonen öppna om ni åker utomlands och får tillgång till ett annat vinsortiment.  
 

Inga kommentarer: