lördag 2 november 2013

En ny sydafrikansk vinkällare (eller vinkyl)

Det blir svårt att ta med några större kvantiteter av vin från källarskrubben hemma, till det nya huset i Johannesburg. Alla flyttfirmor avråder från alkohol i flyttlasset när man flyttar internationellt, och 6-8 veckor i en container som transporteras från vinterklimat till sommarklimat mår nog inga viner särskilt bra av. Istället gäller det att bygga upp ett nytt förråd av ädla drycker här, och jag har redan rivstartat.

Den första investeringen var Platter's South African Wines 2013. Det är en ypperlig och ganska heltäckande vinguide för sydafrikanska viner, så man får vägledning i vad som skall köpas. Sedan investerade jag i en snyggt blänkande Bosch vinkyl, som lär rymma 96 flaskor. Det blir en bra början. Nu skall den bara fyllas också.

Jag har börjat så smått, och trogna läsare har redan hört talas om Warwick, Alto, Ernie Els och Zevenwacht och annat som har stuvats in i kylen. Idag fyllde jag på med två flaskor till, från Sydafrikas absolut äldsta vingård, Groot Constantia. Här har man odlat vin kontinuerligt sedan 1685. Egendomen ligger bara ett stenkast från Kapstaden, på baksidan av Taffelberget. Här grundade den holländske guvernören Simon van der Stel vinodlingar för att kunna förse de bunkrande skeppen på väg till Indien med goda drycker. Jag investerade i 2010 Groot Constantia Shiraz och 2010 Groot Constantia Merlot, som bägge får fina lovord i Platter's, och det utlovas dessutom god lagringspotential. Vi får se hur länge de får stanna i vinkylen.

1 kommentar:

Janne Blomquist sa...

Hej!

I sommar skall vi besöka Languedoc och jag läste i din blogg att du förbeställt viner som du sedan hämtade ut på plats.
Så, jag undrar, hur gör man det? Finns det speciella medier som du kan söka där man hittar dessa gårdar?

Vore tacksam, om du har tid, att maila på janne.blomquist@bredband.net eftersom jag inte har något bloggkonto. Eller svara här på sidan. Gör vad du tycker är bäst

Med tack på förhand

/Janne