söndag 3 april 2016

Simonsig Tiara



Simonsig Estate, strax norr om Stellenbosch, på vägen mot Paarl, är en stor och väletablerad producent. Här finns goda möjligheter att ta hand om vinturister, med ett rymligt provningsrum och en utmärkt restaurang kallad Cuvée. Trots storskaligheten, så är det fortfarande ett genuint familjeföretag, som ägs och drivs av familjen Malan. Jag åt lunch där för en tid sedan, och kunde ju inte motstå att också titta in i vinbutiken. Där fanns ett gott utbud av äldre årgångar, vilket jag uppskattar, så jag slog till på en 2005 Simonsig Tiara.

Idag var det dags för söndagsgrillning, och då tyckte jag att denna bordeaux-blend kunde passa bra. Årgång 2005 av Tiara är gjord på 65% cabernet sauvignon, 29% merlot, 4% cabernet franc och 2% petit verdot. Med denna klassiska druvblandning är det inte konstig att Bordeaux-attribut som svartvinbärsfrukt och blyerts dyker upp. Tanninerna är ganska kraftiga, men väl balanserade av frukten. Det här är ett vin som passar helt perfekt till en grillad köttbit med en stor klick vitlökssmör på toppen. Personligen tycker jag nog att detta är den bästa sydafrikanska bordeaux blend som jag har smakat. Vinet har 11 år på nacken men är mycket njutbart idag. Bravo!

Inga kommentarer: