fredag 21 augusti 2009

Födelsedagsmiddag


Kära hustrun fyller år, men har tyvärr drabbats av en rejäl förkylning. Trots detta måste man ju få till en anständig födelsedagsmiddag. Vi börjar med smörstekta kantareller med en touch av vitlök. Tyvärr bara plockade i grönsaksdisken, och inte ute i skogen den här gången, men de smakade bra ändå. Till detta korkar vi upp en 1999 Conde de Valdemar Gran Reserva från Rioja. Doften domineras av plommon, uppbackat av en antydan till läder. Detta kommer också igen i smaken, plus lite vanilj. Syrorna är ganska höga och frukten lite tunn, så denna Rioja kommer inte alls upp i samma klass som Campo Viejo härom veckan. Systembolaget vill ha 139 kr, men jag tror inte det blir återköp.

Till varmrätt blir det min nya favorit, Bookmaker Toast. Jag har hittat ett riktigt trevligt recept. Grunden är enkel: en skiva vitt lantbröd som rostas lätt i ugnen med lite olivolja. Sedan staplar man frikostigt med sallad och en rejäl skiva oxfilé, stekt eller grillad efter smak, på brödet. Slutligen toppar man med riven pepparrot, soltorkade tomater i olja, rostade solrosfrön och en örtsås på olivolja, vitlök och valfria färska kryddörter. Det är både enkelt och makalöst gott, precis som jag vill ha det.

Varmrätten kräver en högre växel, något lite kraftfullare och fylligare i glasen. Det blir faktiskt en chilenare, 2003 Cousino-Macul Finis Terrae som får följa med upp från källarskrubben. Detta är en Bordeaux-blend från Maipo Valley, alldeles söder om huvudstaden Santiago, med 60% Cabernet Sauvignon och 40% Merlot. Doften är intensiv med mörka bär, främst björnbär men även lite svarta vinbär. I munnen medelfylligt, mycket smakrikt med de mörka bären nu kompletterade med lite kaffetoner. Inte dumt alls, och idag slog den f.d. kolonin sin gamla kolonialmakt med hästlängder. Jag köpte flaskan i USA för ca. 20 dollar. Tyvärr tror jag inte det finns distribution i Sverige ännu, men jag har sett Cousino-Maculs viner i Danmark, t.o.m. på Kastrup, så håll utkik.

Inga kommentarer: