måndag 26 april 2010

En tisdagkväll på Grappe

En före detta kollega, som är både mat & vinintresserad, kom på Stockholmsbesök i förra veckan. Det gav mig ett ypperligt tillfälle att få utnyttja klubbrummet på Grappe igen. Vi smet in från snålblåsten på Strandvägen och välkomnades av uppdukade vinglas, två dekanterade viner, en charkuteritallrik och den enastående ostbuffén. Ni förstår kanske att jag verkligen gillar det här stället!

Vi inledde med 2001 CVNE Imperial Reserva, en klassisk Rioja, som nyligen inhandlats i Barcelona. Doften är inbjudande med lite vanilj och mycket röd frukt. I munnen en härligt integrerad kompott av fina tanniner, vanilj, rödfrukt med en varm och silkesmjuk avslutning. En riktigt bra Rioja helt enkelt. Jag önskar jag kunna släpa med mig fler flaskor från Spanien. Jag såg dock till min glädje att Johan Lidby importerar, och den finns i beställningssortimentet för 239 kr.

Efter Rioja grep vi oss an 1998 Guigal Côte-Rôtie Brune et Blonde, ett vin som jag sparat i källaren ganska länge, och som jag nu var mycket nyfiken på. Doften ger både lite jord och några multnande löv, men också röd frukt och lite vitpeppar på toppen. Angenämt! I munnen har vinet en ganska hög syra, en smula avslipade tanniner, men fin röd frukt och en avslutning som ger både lite peppar och en gnutta lakrits. Det är gott, men ändå något glest i mitten. Jag hade väntat mig något maffigare, med ännu större fyllighet. I kväll vinner Rioja över Rhône.

Inga kommentarer: