torsdag 6 maj 2010

Vininköp i Leipzig

Under veckans Tysklandsresa så blev det faktiskt också några vininköp. Jag upptäckte ett Karstadt-varuhus i centrala Leipzig, på behagligt promenadavstånd från hotellet, och i deras källarvåning fanns både livsmedel och en välfylld vinhörna. Jag plockade med mig en rejäl bunt färsk vit sparris (mums), och fortsatte sedan in mot vinerna.

Utbudet av tyska viner är givetvis bra, men jag fastnade för annat denna gång. En Bordeaux från St Estephe, 2007 Chateau Phélan Segur fanns för en rimlig peng, och några sådana flaskor gömmer jag gärna i min egen källarskrubb i ett antal år. Sedan sprang jag på 2005 Renato Ratti Marcenasco Barolo. Den fanns ju på Systemet för någon månad sedan, men då hann jag inte med i svängarna, så jag slog till nu istället. Bra souvenirer att ha med sig hem.

Inga kommentarer: