måndag 9 januari 2012

Bodegas Neo Disco

Strax före jul fick jag ett innehållsrikt nyhetsbrev från vinimportören Divine, med den passande rubriken "Kluckande klappar". Förutom målande beskrivningar av ett antal utvalda viner ur deras beställningssortiment, så fanns det dessutom direktlänkar till Systembolagets e-beställning. Mycket effektiv marknadsföring i all sin enkelhet, måste jag säga. Jag gick i alla fall på det, och beställde ett antal flaskor.

Vinet som jag fastnade för hette Disco, och tillverkas av Bodegas Neo, i spanska Ribera del Duero. Visst är vinylskivan på etiketten fin. Denna vinproducent leds av ett ungt och mycket musikintresserat team, som t.o.m. lär ha en egen inspelningsstudio på egendomen.

Receptet för Disco-vinet av årgång 2009 är tempranillo-druvor från 40-åriga vinstockar och 6 månader på franska ekfat. Doft och smak är faktiskt rent förförisk, med sötsyrliga körsbär och lite bett av lakrits i avslutningen. Detta vin kommer jag definitivt att handla mera utav. 149 kr i beställningssortimentet känns riktigt prisvärt.

2 kommentarer:

JayD sa...

Snygg etikett, och som den gamla discofjolla jag är förförs jag såklart av namnet. Lägger in en beställning nu.
Johnny
dis.co@tyfonmail.se

Putte sa...

Hej Johnny!
Visst är etiketten snygg, och jag tror inte att du blir besviken på innehållet heller.