söndag 9 juni 2013

Champagne från 1976

På vinklubben Grappe händer det ofta spännande saker. Vid mitt senaste besök, då vi själva kört en liten champagneprovning, fick jag en liten konspiratorisk vink av sommeliern Lotta precis när jag var på väg ut genom dörren. Jag följde med henne in till det inre provningsrummet och där  på ett bord stod ett antal imponerande tomflaskor. En medlem hade ordnat en exklusiv provning av årgångschampagne från 1976. Jag fick ett glas i handen, då det visade sig att det fanns en slurk kvar av 1976 Moët & Chandon Brut Imperial. Ett sådant tillfälle tackar man ju inte nej till.

Jag har aldrig smakat så gammal champagne förut, och det var definitivt en mycket fascinerande upplevelse. Doften var kraftig och mättad av torkad frukt, knäck och bränt socker. I munnen, knappt några bubblor kvar, men massor av frukt och en hel del syra. Riktigt mogna äpplen, och den knäckiga smaken av bränt socker dominerar. Det är gott på ett väldigt annorlunda sätt. Doften är faktiskt mer njutbar och nyanserad än smaken i munnen. Hade jag provat blint så hade jag inte ens gissat på att det var champagne i glaset. Som sagt, klart fascinerande, men jag tror inte att jag planerar att spara mina champagneflaskor så här länge. Det gäller nog trots allt att dricka dem medan bubblorna finns kvar.

Inga kommentarer: