tisdag 14 januari 2014

Den stora flytten till Sydafrika


Nu har det stora flyttlasset landat i Johannesburg, och hela familjen är också på plats. Det innebär att Sydafrika kommer att vara hemmaplan för den här bloggen i några år framöver. Det öppnar ju upp stora möjligheter att verkligen utforska den sydafrikanska vinproduktionen, men jag kommer nog inte helt att överge mina frankofila böjelser.

Vi fick stränga instruktioner av flyttfirman att inte packa något alkoholhaltigt i flyttlasset, vilket vi motvilligt lydde. Åtta veckors sjöfrakt i container från svenskt höstrusk till sydafrikansk sommarhetta hade nog inte varit så bra för vinsamlingen ändå. Istället blev det ett litet smuggelförsök av 12 väl valda flaskor i min vin-frigolitlåda, som korsat Atlanten ett antal gånger. Den är därför redan fullsmetad med flygetiketter och tullinspektionslappar, vilket genast fångade den nyfikna tullpersonalens uppmärksamhet på Oliver Tambo International Airport. De frågade mig om innehållet, och jag svarade sanningsenligt 12 flaskor vin. Det gav upphov till rynkade pannor och en föreläsning om att man bara får föra in två liter per vuxen. Det såg ett tag ut som om hela lasten skulle tas i beslag, men efter lite argumentation, lite vädjan, kanske en liten gnutta charm, och en flaska i muta, så fick jag i alla fall till slut in 11 flaskor i landet. Välkommen till Afrika!

PS. Det finns mer än viner att njuta av i Sydafrika. Den vackra lejonhonan ovan håller till i Timbavati, och är en av ett fåtal vilt levande vita lejon. Vi kom ganska nära…..


Inga kommentarer: