onsdag 25 december 2013

Julens bästa dryck - portvin

Det brukar inte gå åt så mycket öl och snaps när jag är i farten. Jag föredrar nästan julmust till julbordet. Men när det blir dags för gottebordet, då kommer min högtidsstund. Jag är en uttalad gottegris, och till detta får man också dricka ett av mina favoritviner, alla kategorier, nämligen vintage port.

I år hade jag medfört 1995 Fonseca Guimaraens Vintage Port till julfirandet. Det är ingen flaska som har legat och samlat damm i källaren, utan jag kunde vandra in på närmaste Systembolag och plocka ner en drickmogen port från hyllan. För 329 kr får man en alldeles utmärkt vintage port, med yppig doft och smak av russin, körsbär och choklad, och en lång härlig avslutning som dröjer sig kvar i munnen länge. Tillägget Guimaraens i namnet indikerar förvisso "andra-vinet", som oftast görs de år som inte anses tillräckligt bra för en "declared vintage", men jag njöt i fulla drag och tyckte detta var alldeles utmärkt. Denna dryck bör avnjutas till Annas pepparkakor med ett tjockt lager av rumstempererad Stilton-ost. Mums! Det borde vara jul oftare, eller så borde vi åtminstone dricka portvin oftare.

Inga kommentarer: