lördag 7 mars 2015

Max - Miles Mossop Wines

Miles Mossop är sedan 2000 vinmakare på välrenommerad Tokara i Stellenbosch. Han har också ett hobby-projekt vid sidan om, Miles Mossop Wines. Han köper här in druvor från bra odlare i Stellenbosch, och tillverkar sedan sina viner i små kvantiteter. Vinerna är döpta efter hans tre barn, Max, Saskia och Kika, och hans hemsida är rena familjealbumet.

Jag njöt häromdagen av 2010 Miles Mossop Max. Det är en röd bordeaux blend som består av 48% cabernet sauvignon, 26% petit verdot, 22% merlot och 4% malbec. Det är lika bra att säga det med en gång. Detta är nog ett av de bästa sydafrikanska viner som jag hittills har druckit. Det smakar faktiskt i mångt och mycket som en klassisk Bordeaux med svarta vinbär och blyerts, men kombinerat med en härlig fruktighet, lång, lång eftersmak och en underbar balans. Det är ljuvligt att dricka nu, men kan säkert lagras i 10 år till. Jag är mycket imponerad. Nu hoppas jag att jag kan komma över en låda innan 2010:an tar slut. Endast 6000 är producerade, så detta är ett riktigt boutique-vin.

Inga kommentarer: