lördag 23 januari 2016

Newstead Wines - Plettenberg Bay


Under jullovet så blev det några sköna dagar på den fina stranden i Plettenberg Bay, beläget i det område i södra Sydafrika som brukar kallas för "Garden Route". Sol och bad i all ära, men strandlivet brukar göra mig lite rastlös. Jag vill hellre göra utflykter och upptäcka nya saker. Vad passar då bättre än att besöka vingårdar? Plettenberg Bay är dock inte känt som något större vindistrikt. Jag blev därför glatt överraskad när jag upptäckte några väldigt lokala viner på vinlistan vid ett restaurangbesök. Vi drack en mycket trevlig chardonnay från Newstead Wines till den färska fisken. Det här stället måste jag hitta tänkte jag.

Det visade sig inte vara så svårt. Newstead ligger bara 500 meter från N2-landsvägen i den lilla byn The Crags, strax utanför Plettenberg Bay, i riktning mot Port Elizabeth. Anläggningen imponerar verkligen. Man kör igenom en stor vitkalkad entré, och följer en grusväg längs spikraka rader av perfekt uppbundna vinrankor, utan tillstymmelse till ogräs någonstans.

Vi välkomnas till vinprovningen av ägaren själv, Doug Lund. Han är en mycket framstående hästpolospelare, och har representerat Sydafrika i landslaget i många år. Nu kombinerar han vinodlandet med jobbet som polotränare. Han och hans fru Sue köpte fem hektar mark här 2006 och planterade vin. Första årgången presenterades 2012, så det är fortfarande en ganska ung verksamhet. Doug är inspirerad av Nya Zeeland och deras viner, eftersom han har tillbringat en del tid där. Han menar att det lite kyliga och fuktiga kustklimatet kring Plettenberg Bay liknar det i Nya Zeeland. Därför är det en syrlig, frisk sauvignon blanc som är huvudattraktionen, kompletterat av en fräsch oekad chardonnay, som vi redan stiftat bekantskap med på restaurangen kvällen innan. Doug gör även en utmärkt mousserande rosé, mestadels på pinot noir, med 17% chardonnay.

Nästa projekt är en röd pinot noir utan bubblor. Vid vårt besök var detta vin ännu inte buteljerat. Jag hade hoppats på ett prov från tunnan, men så långt kom vi tyvärr aldrig. Jag anmälde dock mitt intresse för sortimentsutökningen, och bara tre dagar efter vårt besök fick jag ett telefonsamtal som meddelade att det nya vinet nu var tillgängligt. Jag måste ha varit en av de absolut första kunderna. 2015 Newstead Pinot Noir går i den lätta stilen, med ljus färg, låg alkoholhalt, mjuka tanniner, och härliga smultrontoner. Det är ett perfekt sommarvin, serverat lätt kylt.

Inga kommentarer: