söndag 22 juni 2008

Bästa vinfilmen - Sideways

Om ni har missat filmen Sideways från 2004, så har ni något att se fram emot. Vinsnobben, och misslyckade författaren Miles, skall ta med polaren Jack på en sista grabbresa innan Jacks förestående bröllop. Färden går till vindistrikten i Santa Barbara County, norr om Los Angeles, i Miles underbara klassiska Saab-cab. Det blir mycket vindrickande (mest Pinot Noir), vackra kvinnor och många förvecklingar. Mycket sevärt!

Den första vingården Miles besöker i filmen heter Sanford, i Santa Rita Hills. Där försöker han lära ut vinprovandets ädla konst till Jack, utan någon större framgång. I helgen drack jag en 2005 Sanford Pinot Noir, som jag faktiskt köpte efter att ha sett filmen första gången. Snacka om lyckad produktplacering. Jag gick i alla fall på det. 

Vinet smakade utmärkt till lite grillad fläskfile, men även om druvan är densamma, så spelar Sanford tyvärr inte i samma division som bourgognen från midsommarafton. Jag inhandlade min flaska för $25 under en USA-resa, och det blir nog svårt att få tag på vinet i Sverige, men håll ögonen öppna nästa gång ni är i Kalifornien. Kan ni inte dricka vinet, så kan ni i alla fall se vingården på film - i Sideways. 

Inga kommentarer: