fredag 6 juni 2008

Viva Roma!

En av mina chefer i Tyskland är mycket förtjust i Italien. Det innebär att han brukar lägga ett par möten om året i detta charmerande land. Tyvärr tar han inte hänsyn till de svenska helgdagarna, så detta innebar att jag i år fick fira den svenska nationaldagen i Rom. Efter mötet så blev det dock lite tid över både till turistande och vininköp så jag skall definitivt inte beklaga mitt öde.

Senast jag var i Rom var påsken 1992. Då stötte jag av en händelse på en utmärkt vinaffär med en synnerligen välfylld källarvåning. Jag kom dock vare sig ihåg namnet eller adressen, men jag hade ändå lite hum om i vilket område den låg. Efter att ha beundrat St. Peterskyrkan och klättrat högst upp i kupolen, strosade jag tillbaka mot centrum, utefter Tibern. Då skymtar jag en piazza med höga palmträd, som såg lite bekant ut, ett kvarter in från floden. Det var Piazza Cavour och där ligger minsann Enoteca Costantini. Det blev ett kärt återseende efter 16 år, och jag kan intyga att källaren fortfarande är lika välfylld av italienska kvalitetsviner.

Vad hittade jag då när jag botaniserade bland hyllorna? Jo, först fastnade jag för en 2002 Barbi Brunello di Montalcino. Brunello har länge varit en av mina favoriter, så det är aldrig fel att utöka samlingen där hemma. Sedan dök jag på ett vin med det talande namnet 2002 Nino Negri Inferno. Detta är en Valtellina Superiore, ett DOCG-distrikt i norra Italien, vid Alpernas fot. På Systemet finns Le Tense Sassella från samma distrikt och producent, för 126 kr. Vill ni läsa mer om det utmärkta vinet så besök bloggkollegan här.

Sist men inte minst, så föll jag för en noshörningsetikett från kultproducenten La Spinetta. Jag missade alldeles tåget då Systembolaget släppte ett antal viner från denna producent i maj, men jag har läst mycket om dem i efterhand hos andra vinbloggare, och därmed blivit nyfiken. När jag nu stod inför en hel hylla med olika noshörningsetiketter så fick det bli ett första smakprov i form av 2005 Ca' Di Pian Barbera d'Asti. Både Finare Vinare och Frankofilen har skrivit utförligt om detta vin, låt vara en årgång äldre.

Dessa ädla drycker kommer nu att transporteras hem i resväskan med stor omsorg i morgon bitti. Viva Roma!

http://www.la-spinetta.com/

http://www.pierocostantini.it/

Inga kommentarer: