lördag 25 april 2009

Domaine de Sermezy


Många fnyser lite föraktfullt åt Beaujolais och Gamay-druvan, men jag brukar tycka att de s.k. Cru Beaujolais, dvs de viner med kommunbeteckning, kan vara mycket charmiga i rätt sammanhang. Därför plockade jag på mig en flaska från Beaujolais-kommunen Brouilly vid ett Systembolagsbesök härförleden. Idag är det dags att prova 2007 Domaine de Sermezy som vinet heter. Doften är ganska intetsägande, och det brukar aldrig vara ett gott tecken. I munnen dominerar syrorna, och frukten hänger tyvärr inte riktigt med. Det blir mest sura lingon. Istället för friskt och bärigt blir det surt och tunnt. Jag är inte imponerad. Flaskan ställs undan redan efter ett glas.

Dag två ger jag vinet en ny chans till några milda ostar, och nu har det minsann hänt saker. Luften har gjort vinet gott, och de sura lingonen har tonats ner, och dessutom fått sällskap av betydligt trevligare blåbär. De kantiga syrorna har dämpats och vinet är betydligt mer harmoniskt, ja riktigt njutbart. Nu känns helt plötsligt de 90 kr som vinet kostade som en bra investering. Ytterligare en handfast påminnelse om att de flesta viner mår bra av luftning innan konsumtion.   

Inga kommentarer: