tisdag 22 september 2009

Restaurang Grill

I fredags hade kära hustrun och jag nöjet att äta middag med några av mina nya kollegor, samt deras respektive. Vi hamnade på Grill, en av Melker Anderssons populära skapelser. Jag hade aldrig varit där förut, men det var kul, för det här är verkligen en restaurangupplevelse som går lite utanför det vanliga. Till att börja med så är inredningen helt galen. Man möts av en stor haj som hänger över baren. Sedan är restaurangen indelad i hela nio olika avdelningar, med helt olika teman, som gärna skall krocka så mycket som möjligt. Vi hamnade i den rustika jaktstugan, komplett med stort älghuvud på väggen.

Namnet Grill förpliktigar ju, så allt på menyn innehåller något grillat, även desserterna. Jag startade med vedugnsgrillade gambas med vitlök, pimiento och citron. Det var mycket gott, men jag har aldrig förstått varför man alltid behåller den sista biten skal på räkrumpan. Det blir ju lite kladdigt att skala när de redan ligger i en god sås. Till varmrätt blev det hjortkotletter "Alaska BBQ" med tranbär och kantareller. Perfekt grillat kött och härligt smakrika tillbehör, vad mer kan man önska. Middagen avslutades med vit choklad cheesecake med grillad ananas. Förvisso gott, men den kom inte riktigt upp i samma höjder som för- och varmrätt.

OK, hur var det nu med vinkonsumtionen? Jo, tyvärr så körde jag bil denna kväll, så det blev bara ett knappt glas till mig, men det innebar ju att man fick gott om tid att dofta och sörpla istället. Någon i sällskapet hade dessutom via Google hittat denna blogg, så med denna dubiösa merit jag fick omedelbart ansvar för vinlistan. Det fanns en hel del trevligt att botanisera bland, men jag fastnade till slut för 2003 Luigi Voghera Barbaresco. Detta är ett riktigt fylligt, strävt kött-vin som åtminstone matchade hjortkotletterna helt perfekt. Det är läder, fat och lite tobak i doften, men inte så mycket frukt. I munnen, lite örter och torkad frukt men framförallt rejäla tanniner. Detta är ingenting man bara sitter och sippar, utan det krävs mat, helst en rejäl röd köttbit, men då blir det också riktigt bra. Vinet kan inhandlas på Systembolaget för 199 kr.

Inga kommentarer: