onsdag 23 september 2009

Tyskland igen!

Även mitt nya jobb kommer nog att ta mig till Tyskland med jämna mellanrum. Det går ju inte att komma ifrån att tyskarna är ganska bra på det här med bilar. Den nya koncernen håller dock till i de nordliga delarna, tyvärr på behörigt avstånd från de vackra vinsluttningarna i Rhen-dalen. Då gäller det att vidga vin-vyerna på annat sätt. Jag befinner mig nu i Braunschweig, och om man går till Google och söker på "Vinothek Braunschweig" så får man genast napp på en 8-9 intressanta utflyktsmål för kvällspromenaden.

Första stoppet blir en mysig vinbutik som heter Wein-Atelier. Den ligger ett stycke utanför stadskärnan i ett lugnt villaområde. Vinerna är staplade ända upp till taket i den lilla lokalen, så det får bli stege när jag vill ha ner en Spätburgunder från högsta hyllan. Utbudet är inte så stort men intressant och personligt. Det är precis en sådan här butik jag skulle vilja öppna när det är dags för nedtrappning inför pensioneringen. Vid det laget kommer ju monopolet på hemmaplan att vara avskaffat för länge sedan, eller hur!

Ett annat intressant ställe att botanisera bland viner är faktiskt det stora varuhuset Karstadt. I källaren har de en rejäl delikatessbutik med ett mycket gott vinutbud. Tyskland är givetvis väl representerat, men jag imponeras också av ett bra utbud italienare, och en del intressant från Bourgogne, men framför allt rimligt prissatt Bordeaux. Nu ryms det tyvärr inte så mycket mer i resväskan hem, men här får det definitivt bli ett återbesök, nu när jag har sonderat terrängen.

Inga kommentarer: