lördag 25 juni 2011

Nytt jobb kräver champagne

Kära hustrun blev nyligen befordrad på jobbet, och fick sin första riktiga chefstjänst. Detta var synnerligen välförtjänt, och en ny kul utmaning, så då måste man ju fira lite grann. Jag befann mig själv ute på tjänsteresa när beskedet kom, så det fick bli en extra tur till taxfree butiken på Bryssels flygplats, för att kolla in champagneutbudet.

Där hittade jag en ny bekantskap, 2000 Cuvée Renaissance Premier Cru från producenten Cattier. Då det dessutom var ett högst rimligt pris för en årgångschampagne, så slog jag till. Efter hemkomsten åkte flaskan rakt in i kylskåpet, för att sedan avnjutas på fredagkvällen. Denna cuvée består av 40% pinor noir, 40% chardonnay och 20% pinot meunier. Doften ger mycket citrus. I munnen små fina bubblor, och syrlig frukt med både grapefrukt och gröna äpplen. Jag tycker mig mig också känna en hel del mineraltoner. Det är nästan som att dricka en mousserande Chablis, och rent geografiskt så är ju det faktiskt inte så långt ifrån sanningen. Den här champagnen spanar jag gärna efter fler gånger.

Inga kommentarer: