söndag 3 augusti 2014

Rosévinssommar

Jag har tillbringat större delen av den svenska sommaren på fel sida om ekvatorn, och därmed fått en mild sydafrikansk vinter istället. Nu är jag dock hemma på Värmdö i en vecka, och i denna högsommarvärme behövde ju rosévinsförrådet fyllas på. Detta tvingade mig till ett systembolagsbesök, nog det första på över ett år, och jag kan meddela att inte mycket har förändrats. Visst är sortimentet stort, i antal flaskor och lådor, men det är inte särskilt inspirerande. För att hitta de små intressanta vinproducenterna får man tröska sig igenom vinimportörernas hemsidor, och sedan förlita sig på beställningssortimentet. På systembolagets hyllor är det istället masskonsumtion som gäller, och då helst i fyrkantiga treliters lådor. Själva syftet med vårt kära monopol är ju att motverka alkoholens skadliga verkningar. Borde då inte dessa treliters dunkar förbjudas?? De inbjuder ju definitivt till en högre konsumtion än vad som kanske är nyttigt. Nej, våga vägra dunk, och drick bra viner på flaska istället.

Nåväl, mitt egentliga ärende var ju att fylla på rosévinsförrådet, och jag hittade till min stora glädje en bra flaska från mitt favoritdistrikt när det gäller rosé, nämligen Tavel. Allt är alltså inte totalt mörker på Systembolaget. :-) 2013 Les Lauzeraies är ett helt torrt, friskt och fruktigt rosévin, med härliga hallontoner. För 99 kr kan det varmt rekommenderas i sommarhettan, speciellt om det avnjutes i eftermiddagssolen på en klippa på Biskopsön i Stockholms skärgård.

PS. Läs gärna Per Gudmundsons ledarartikel i Svenska Dagbladet som publicerades den 1 augusti. Den handlar om Systembolaget eller kvalitet.

Inga kommentarer: