söndag 13 november 2011

Barcelona igen!

I veckan har jag varit på konferens i Barcelona, faktiskt för andra gången i år. Det är onekligen en populär destination, av många goda skäl. Hustrun var också med, och medan vi slet i konferensrummen så fick hon bege sig iväg på vingårdsbesök. Det blev en tur till den stora, och i Sverige välkända, cava-producenten Codorniu. Där var det stor guidad tur i vinfabriken, inklusive besökståg som tuffade genom långa källarvalv. Det blev åtminstone en gåva inköpt till mig, en flaska av Codorniu Gran Plus Ultra. Detta är en ny exklusiv cava, som är gjord av chardonnay och och den lokala druvan parellada. Den skall bli spännande att smaka.

Ett annat vin som vi avnjöt flera gånger på uteserveringar i solen var Vina Esmeralda från Torres. Det är gjort på 85% moscatel och 15% gewurztraminer, med en liten restsötma. Det ger ett fruktigt, mjukt vin med doft och smak av päron och melon. Ett perfekt vin för sommarbuffén eller till lite kryddstark asiatisk mat. Det finns i beställningssortimentet, men man behöver tyvärr köpa en hel låda med 12 flaskor för 1056 kr.

Sista spanska inköpet ägde rum på flygplatsen. Jag undvek den vanliga taxfree-butiken, utan botaniserade istället bland flaskorna i den spanska delikatessaffären intill. En man tipsade mig då om 2008 Bodegas Puiggros Sentits Negres. Detta lokala vin från Katalonien är gjort på 100% grenache. Ytterligare en spännande bekantskap att stifta så småningom. Detta var mitt sjätte besök i Barcelona, och det börjar bli en riktig favorit. Jag kommer tillbaka......

3 kommentarer:

Red Scream sa...

Yo! Vad har du för mailadress? :-) /Ulf

Putte sa...

Hej Ulf! Trevligt att träffas igår. Du når mig på patrikriese@mac.com.

Red Scream sa...

Det var mycket trevligt! Kolla mail strax :-)