söndag 12 juli 2009

Middag i Göteborg I

Efter Båstad så styrdes kosan till Göteborg för en trevlig familjehelg med vännerna M & R. Jag anlände ganska tidigt på fredag eftermiddag, så med några timmar över fick jag hederuppdraget att stå vid grytorna. Fiskbilen levererade en pinfärsk laxsida. Den skar jag upp i lagom portionsbitar, bredde på ett generöst lager med pesto, och paketerade allt i folie. Dessa paket åkte sedan på grillen medan potatisen kokade och salladen blandades. Busenkelt och riktigt gott om jag får säga det själv.

R dök ner i sin vinskrubb under källartrappan, och kom upp med en krispig Sancerre som sattes på snabbkylning. Det var 2008 Domaine Raimbault-Pineau Sancerre, som jag inte stiftat bekantskap med tidigare. Doften en blandning av citrus och lite päron, och i munnen kompletteras detta av en tydlig mineralton. Ett trevligt vin som lyckades matcha den feta laxen och salta peston förvånansvärt väl. En flaska kostar 154 kr på Systembolaget.

Inga kommentarer: