lördag 31 oktober 2009

Dyrgripar i november-släppet

Egentligen så vill jag bojkotta hela nyhetssläppsgrejen. Jag tycker det känns lite förnedrande att hysteriskt rusa iväg från jobbet kl. 10 en måndagmorgon för att eventuellt få tag på några av de åtråvärda flaskorna från det statliga monopolet. Varför lever vi inte i ett fritt land, när det kommer till vininköp?

Nåväl, denna månad finns det faktiskt några flaskor som jag skulle vilja få tag på, så det är inte omöjligt att det åtminstone blir en utflykt under lunchen, så får vi se vad som finns kvar. Här är några av de mer exklusiva flaskorna som väckt min nyfikenhet.

2007 Alain Graillot Crozes Hermitage 188:- (4440 flaskor)
2007 Domaine La Barroche Terroir 239:- (1200 flaskor)
2006 Antonin Rodet Volnay 199:- (1600 flaskor)
1996 Leroy-Duval Fleur de Champagne 399:- (360 flaskor)
2007 Ridge Geyserville 295:- (360 flaskor)
2007 Ridge Lytton Springs 295:- (360 flaskor)

Vi ni ha bra koll på innehållet i nyhetssläppen, så rekommenderar jag BKWines recensent, Jack Jacobsson. Bra överblick, bra bästa-listor och läsvärda kommentarer gör att detta är min favorit bland de skribenter som får prova sig igenom nyheterna. Sedan är det alltid kul att ta en titt på Hans Artbergs kommentarer i hans månadsbrev. Han har god framförhållning och pratar redan om december-nyheterna. Dessutom är han kort, koncis, kategorisk och underhållande. Det gillar jag.

Inga kommentarer: