söndag 22 augusti 2010

Saltoluokta fjällstation


Efter sex nätter i tält, och tuff vandring genom Sarek, om än i mestadels solsken, så är Saltoluokta fjällstation ett paradis att komma till. Vi kastar oss in i servicehuset med tillgång till dusch, och sedan ett långt bastubad, med Norrlands kanske bästa utsikt över sjön Langas. På kvällen blir det ett tre-rätters skrovmål i fjällstationens matsal, där köket har ett välförtjänt gott renommé. Vinlistan är också ganska duglig, och även om fjällbäckarnas vatten är mycket gott, så känns det som det är dags för ett glas rödvin eller två nu.

Varmrätten för kvällen är helstekt reninnanlår med viltsky, råstekt potatis och örtsmör. Köttet är gudomligt mört, perfekt stekt och fullkomligt smälter i munnen. Till detta fastnar jag för 2004 Château La Nerthe från Châteauneuf-du-Pape. Det är ju en egendom med ett gott rykte, men jag har aldrig druckit något av deras viner tidigare. När jag sticker näsan i glaset kommer härligt mörka frukter emot mig, främst söta björnbär. Det finns också lite rå köttsaft i bakgrunden. I munnen är frukten fortsatt mycket generös, och uppbackad av perfekt avvägda tanniner, med en lite pepprig avslutning. Det är tveklöst ett av de bästa chateauneuf-du-pape-vinerna som jag smakat. Den möra renen kunde inte ha fått en bättre följeslagare på bordet. Alla fjällvandringar borde avslutas i Saltoluoktas matsal.

PS. 2007 Chateau La Nerthe fanns med i augusti-släppet för 319 kr.

Inga kommentarer: