söndag 12 september 2010

September-nyheter

Eftersom källarskrubben fortfarande är ganska välfylld efter sommarens inköpsresa så hade jag tänkt att helt avstå från septembernyheterna. Men under veckan hade jag ett möte i centrala Stockholm, och befann mig då bara något kvarter från vinkällarbutiken på Regeringsgatan, och frestelsen blev för stor. Jag var tvungen att slinka förbi och se om det fanns några spännande flaskor kvar. Jag kom ut med följande tre flaskor, alla spännande Pinot Noir från "Nya Världen":

2008 Craggy Range Zebra Vineyard Pinot Noir, 279 kr, från Central Otago på Nya Zeeland
2008 Cloudy Bay Pinot Noir, 239 kr, från Marlborough på Nya Zeeland
2008 Ojai Santa Barbara County Pinot Noir, 289 kr, från Kalifornien

På det lokala systembolaget lockades jag också av följande flaskor i det ordinarie höst-släppet:

2009 Réné Muré Signature Gentile, 92 kr, vitt vin på blandade druvsorter från Alsace
2005 Feudi di San Gregorio Taurasi, 160 kr, maffigt rött vin från trakterna öster om Neapel
2007 Lucas & Lewellen Petite Sirah, 119 kr, amerikansk fruktbomb från Santa Barbara
2007 Lucas & Lewellen Syrah, 99 kr, mera amerikanskt till vettigt pris

Provsmakningsnoteringar följer vad det lider.

Inga kommentarer: