måndag 27 september 2010

Rött & sött

Härom veckan var jag på konferens på en av Stockholmsregionens otaliga kursgårdar, med fint läge vid vattnet. Maten var också bra, och vi fick pålitliga, men ganska alldagliga Systembolagsviner att dricka, nämligen det vita Couvent des Jacobins samt Saint Clair Pinot Noir. Därför blev jag glatt överraskad när det till efterrätten dök upp en helt ny röd och söt bekantskap. Vinet hette 2006 Josefina Pinol, från Celler Pinol och distriktet Terra Alta i södra Katalonien. Det är gjort på 90% Garnacha och 10% Syrah-druvor, från gamla vinstockar som skördas sent. Vinet får sedan 6 månaders ekfatslagring. Den mellansöta smaken är mycket inbjudande, med riklig mörk frukt, en gnutta choklad, och en härligt lång eftersmak. Dessutom är flaskan synnerligen vacker, och påminner mest om något som borde innehålla svindyr olivolja. Detta vin vill jag få tag på igen, men jag har inte lyckats lista ut om det finns en svensk importör. Någon som vet?

2 kommentarer:

Harald sa...

fjärde träffen på svenska google..

Sigva

http://www.sigva.se/upload_pdf/SigvaPrislistaRestaurang.pdf

Putte sa...

Tack Harald! Hur kunde jag missa detta??