tisdag 10 februari 2009

Brandfara i Yarra Valley

Rapporterna i media idag om bränderna i delstaten Victoria i sydöstra Australien är verkligen hemska. 173 omkomna hittills och ca. 1000 nedbrända hem. Ett av de områden som nu hotas av elden är vindistriktet Yarra Valley, en timmes bilfärd rakt öster om Melbourne. Jag besökte Yarra Valley för drygt 10 år sedan, och blev väldigt förtjust i området, så därför känns det lite extra sorgligt att tänka sig de vackra kullarna eldhärjade.

Det var i december 1998, och jag var på en helt galen tjänsteresa där jag hann med besök i Japan, Taiwan och Australien på en dryg vecka. Vårt dotterbolag låg då i Melbourne, och jag hade turen att få tillbringa helgen i staden. Jag ville ju givetvis se mig omkring, och om man jobbar på ett bilföretag brukar det inte vara något bekymmer att skaffa fram fortskaffningsmedel. Problemet i det här fallet var istället att ratten satt på fel sida, och all trafik kom från fel håll. Jag hade tur som åtminstone fick en automatlåda, så man slapp växla med fel hand också. Nåväl, efter 10 minuter i vänstertrafiken så hade den värsta paniken lagt sig, och jag vågade styra kosan österut, mot Yarra Valley.

Där var det två saker som lockade. Givetvis besök på vingårdarna, men jag hade också hört talas om Healesville Sanctuary. Det är en helt fantastisk djurpark där man kan se över 200 djur från den unika australiensiska faunan. Man går runt mitt bland många av djuren i helt öppna hägn, och kommer riktigt nära koalor, wallabies, wombats och stora kängurur. Utan konkurrens den bästa djurpark jag besökt, så förmiddagen spenderades där, innan det var dags för den andra attraktionen, vinerna.  

Jag åt en mycket god lunch på vingården och restaurangen Eyton on Yarra, med utsikt över de böljande kullarna. Sedan blev det vinprovning i deras bar. Inga anteckningar har överlevt, men jag har mycket ljusa minnen från den eftermiddagen. Jag hann även med ett besök på Tarrawarra Tunnel Hill där de serverade en god Pinot Noir. 

På vägen tillbaka till Melbourne passerade jag också Yarra Yering, men där var det tyvärr tillbommat. Det var inte så konstigt, man brukar nämligen bara ha öppet för försäljning två dagar per år, och årsproduktionen av kultvinerna Dry Red # 1 (Bordeaux blend) och Dry Red # 2 (Shiraz blend) säljs då slut inom de första timmarna. Vingården är den äldsta i Yarra Valley och grundades 1969 av Dr. Bailey Carrodus. Vinerna är mycket lagringsdugliga och brukar få höga betyg av vinpressen. Jag hade nöjet att dricka en flaska 1996 Yarra Yering Dry Red #1  på nyårsafton 2005. Det var nog egentligen barnarov, den borde fortfarande ha legat kvar i källaren, men det är lätt att vara efterklok. Gott smakade det i alla fall, trots att jag inte lyckades inhandla något när jag var på plats.

Nu hoppas jag innerligt att Yarra Valleys vackra vinodlingar och trevliga befolkning besparas de värsta eldsvådorna.

Inga kommentarer: