lördag 14 februari 2009

Restaurang Hälsingborg

I veckan hamnade vi på Restaurang Hälsingborg på Mäster Samuelsgatan. Deras koncept är enkelt, men mycket tilltalande. Det erbjuds tre tre-rätters menyer med tema Hav, Gård eller Skog. Sedan kan man kombinera rätter valfritt från de tre menyerna, till det humana priset 385 kr. Till varje meny finns också ett vinpaket i två storlekar. Tyvärr var jag bilförare denna kväll och fick bara smutta på ett glas vitt till varmrätten, men C försåg sig med det lilla vinpaketet. Matchningen med maten syntes vara god, men de utvalda vinerna var inte namngivna vare sig på menyn eller i vinlistan. Man köpte alltså sitt vinpaket i blindo, vilket förvisso kan vara spännande, men särskilt bra konsumentupplysning är det inte. Därav också mina mycket knapphändiga noteringar nedan:

Till förrätt åt vi bägge gudomliga halstrade pilgrimsmusslor i en apelsin och curry-sås. Det var kvällens höjdpunkt. Vinpaketet levererade här en blommig Pinot Gris från Alsace, som jag tyvärr bara fick sniffa lite på. Till varmrätt njöt jag av en röding med gremolata och gulbetor, medan C valde vildsvin. Jag fick ett litet glas Soellner Gruner Veltliner till detta som klarade av att matcha den syrliga gremolatan väl. C:s vildsvin fick sällskap av en argentinsk Shiraz som var en riktig fruktbomb. Till efterrätten serverades en delikat Muscat de Rivesaltes som jag önskade jag hade fått ett eget glas av. Kort sagt, ett mycket trevligt restaurangbesök med mycket bra mat till humana priser, och väl matchade viner, men skriv för sjutton ut vad som serveras, särskilt som den trevliga serveringspersonalen endast var måttligt vinkunnig.


Inga kommentarer: