måndag 21 december 2009

Julklappstips

Här kommer några sista-minuten-tips för lämpliga vinflaskor att lägga under granen. Förhoppningsvis finns de tillgängliga på ditt närmaste Systembolag.

Även om en del vinsnobbar fnyser åt Amarone, så skäms jag inte för att säga att jag gillar det, och många med mig. De två bästa i standardsortimentet brukar vara Masi Costasera Amarone och Tommasi Amarone, som bägge kostar 269 kr.

Ett annat mycket säkert kort är Xavier Chateauneuf du Pape för 199 kr. Dessutom säljs nu den fantastiska årgången 2007, så där kan man inte gå fel. Vill man ha något fruktigt från den Nya Världen så skulle jag satsa på Seghesio Sonoma Zinfandel för 175 kr. Den säljs också i årgång 2007 nu, och det året verkar ha funkat bra även borta i USA.

På den vita sidan väljer jag gärna en klassiker, nämligen Chablis Premier Cru Montée de Tonnerre för 199 kr. Ett Alsace-vin kan också fungera bra. Då satsar jag på Comtes d'Isenbourg Riesling Grand Cru för 149 kr, eller den lite billigare Réserve Hennÿ Gewurtztraminer för 115 kr. I samma prisklass hittar man också en bra krispig Rheingau-riesling nämligen Georg Breuer Riesling Sauvage.

Till sist, presentvinet framför alla, champagne. Här är mina två favoriter helt klart NV Pierre Peters Cuvée de Réserve för 265 kr, och årgångschampagnen Palmer Millésime Brut för 264 kr.

Samtliga dessa viner fanns faktiskt i lager hos mitt lokala Systembolag vid en snabb sökning på nätet, så det är lätt fixade (och uppskattade) julklappar, om fantasin i övrigt tryter. God jul!

Inga kommentarer: