onsdag 9 december 2009

Representation på Grappe

Styrelseordföranden i bolaget där jag jobbar var på besök i stan under veckan, och det föll på min lott att underhålla honom en kväll. Han är en världsvan belgare som redan har ätit sig igenom åtskilliga affärskrogar runt om i Europa. Stockholm har förvisso ett mycket gott utbud av bra krogar, men jag valde att ta med honom till vinklubben Grappe istället. Han blev faktiskt rätt imponerad när jag ledde ner honom i katakomberna, bland alla vinflaskor. Varför har vi inte något liknande i Bryssel? funderade han genast.

Vi fick ett litet bord uppdukat i klubbrummet, och inledde med en riktigt fullmatad Toast Skagen. Grappe har inget eget kök, utan tar maten från Restaurang Pontus, så det gäller att beställa med viss framförhållning. Det hade jag inte denna dag, men det löste den utmärkte sommeliern Emil galant ändå. Till denna skaldjursförrätt skruvade vi korken av en krispig Chablis, nämligen 2007 Jean-Marc Brocard Chablis Premier Cru Beauroy. Här finns både påtaglig mineralitet, och höga skarpa syror. Det känns som att först slicka på en gråsten, för att sedan ta ett rejält bett av ett grönt syrligt äpple. Det är en bra matchning för räkröran, men jag tycker att det hela känns lite kantigt. De olika beståndsdelarna är helt enkelt inte tillräckligt balanserade. Gott, men ingen fullpoängare. Beauroy finns på Systembolaget, i ordinarie sortiment, för 169 kr.

Efter förrätten kastade vi oss över den alltid lika generösa ostbuffén. Då valde vi även att gå över till rött, även om chablis nog hade klarat av en del av ostarna väl. Det blev en gammal favorit från Sonoma, nämligen 2005 B.R. Cohn Silver Label Cabernet Sauvignon. Detta är ett USA-inköp för ca. 20 dollar. Det är synd att ingen svensk importör har upptäckt denna pärla ännu. Man får en doft av härliga mörka bär, i munnen rejäl fruktighet, men väl balanserad av fina tanniner och en viss jordighet. Mums! Perfekt att dricka nu. Jag har en flaska kvar nere i källaren, men den kommer garanterat att gå åt snart.

Grappe visade sig vara ett synnerligen trevligt representationsalternativ. Unik miljö, bra service (tack Emil) och så får man ju dela med sig av sitt vinintresse på ett mycket påtagligt sätt. Hit kommer jag gärna att bjuda fler gäster.

Inga kommentarer: