onsdag 17 februari 2010

Hospices de Beaune


Jag är nu på konferens i Tyskland, och när jag fick en kort lucka mellan konferensrum och middag rusade jag iväg till varuhuset Karstadt. I källarvåningen har de en riktigt trevlig livsmedelsbutik, med en rejält tilltagen vinhörna. Det var en blixtvisit, men mina ögon fastnade genast på ett par flaskor med Hospices de Beaune-etiketter.

Många känner säkert redan till historien bakom Hospices de Beaune. Det är en välgörenhetsinrättning som historiskt har varit kopplad till två sjukhus i Beaune, Hôtel Dieu som grundades redan på 1400-talet, och nu är ett mycket sevärt museum, och Hospice de la Charité, grundat på 1600-talet. Under årens lopp har olika personer donerat eller testamenterat vingårdar till dessa sjukhus, så idag äger Hospices de Beaune 58 hektar vinodlingar i Bourgogne, mestadels i grand cru och premier cru-lägen. Den tredje helgen i november auktioneras årets skörd från dessa attraktiva vingårdar ut till högstbjudande, och olika lokala vinproducenter köper då upp det nypressade vinet för vidare lagring och så småningom buteljering och försäljning.

Den här bakgrunden och historiken gör att jag gärna vill ha några flaskor från Hospices de Beaune nere i källaren, och på Karstadt såg jag min chans. Det blev 2000 Hospices de Beaune Corton Grand Cru Cuvée Docteur Peste och 2002 Hospices de Beaune Beaune Premier Cru Cuvée Dames Hospitalières. Bägge dessa cuvéer är buteljerade av Reine Pedauque. Det rör sig alltså om blandningar av druvor från samma kommun och kvalitetsklassificering men från olika vingårdar. Cuvée Docteur Peste (vilket underbart namn förresten) består t.ex. av vin från fem olika grand cru-lägen i Corton. Dessa spännande flaskor med så mycket historia vilar nu i min källare. Härligt!

Inga kommentarer: