söndag 21 november 2010

Vinbutik i Berlin

Lördagen innebar dagsutflykt till Berlin. Det är en av mina favoritstäder, så det var kul att komma dit igen. Efter diverse turistaktiviteter under dagen, bl.a. en mycket intressant guidad visning av Reichstag, så hamnade vi till slut i trakten kring Kurfurstendamm för att hitta en lämplig middagsrestaurang. På vägen dit snubblade jag dock över en mycket trevlig vinbutik. Den heter ViniCulture och ligger på Grolmanstrasse 44-45, två stenkast från Ku'damm.

Jag botaniserade där en stund tillsammans med min tillika vinintresserade spanske kurskamrat Oscar. Han rekommenderade ett "Orange Wine" som heter Duque de Carmona. Det är ett sött, sherry-liknande vin från Sevilla, gjort enligt solera-principen. Dessutom har vinet fått lite smak av solmogna apelsiner. Enligt Oscar fungerar det lika bra till dessert som aperitif. Det lät spännande, och inhandlades givetvis omedelbart.

Jag fastnade också en bra stund framför Rheingau-hyllan. Där hittade jag till min stora glädje Peter Jacob Kühn. En av mina tidigare tyska kollegor rekommenderade hans vingård i Oestrich, för flera år sedan. Ända sedan dess har jag haft en notering med namn och adress i min iPhone, men ännu inte fått tillfälle vare sig till besök eller provning av vinerna. Nu slog jag dock till både på hans standard-Riesling, 2009 Jacobus, och en lite dyrare flaska som rekommenderades varmt av personalen, 2008 Mittelheim St Nikolaus Riesling Trocken Erstes Gewächs.

ViniCulture är en trevlig butik med kunnig personal som jag varmt kan rekommendera om ni befinner er i Berlin.

Inga kommentarer: