måndag 22 november 2010

En söndagseftermiddag i Rheingau, del 2


Lång ifrån alla vinproducenter i Rheingau har öppet en november-söndag. Därför passade jag på att fråga damen bakom disken hos Georg Breuer om hon hade några andra bra vinkollegor att rekommendera, som dessutom ägnade sig åt söndagsöppet. Hon skrev då genast en liten lapp åt mig med vägbeskrivning till byn Johannisberg. Där rekommenderade hon ett besök hos Weingut Johannishof.

Jag lyckades hitta dit utan problem, och steg in i en modern provningslokal med en ung tjej bakom bardisken. Hon serverade glatt ur hela sortimentet, och det fanns en hel del att välja på. I vanlig ordning fastnade jag för de torra Riesling-vinerna, och fick med mig följande flaskor i bagaget hem.

2008 Johannisberger Hölle Riesling Kabinett Trocken
2007 & 2008 Rüdesheimer Berg Roseneck Riesling Kabinett Trocken
2008 Winkeler Hasensprung Hasensprung Riesling Kabinett Trocken

Weingut Johannishof är ett riktigt familjeföretag som ägs och drivs av två generationer Eser, Sabine, Johannes, Hans Hermann och Elfriede. Det var ett riktigt trevligt besök, med många goda viner till mycket humana priser (under 10 €).

När jag ändå var i krokarna fortsatte jag upp för den branta backen i Johannisberg, och uppe på krönet, med en fantastisk vy över Rhen-dalen, hittar man då Schloss Johannisberg. Parkeringsplatsen var full av fina bilar, så detta är uppenbarligen ett populärt utflyktsmål en söndagseftermiddag. Slottet är fortfarande en privat furstlig boning, men i en av flyglarna finns både vinbutik och restaurang. Man säljer vin både från Schloss Johannisberg och Weingut G.H. von Mumm. De förstnämnda vinerna känns inte så spännande, eftersom de finns i varenda taxfree-butik på tyska flygplatser. Jag plockade istället på mig några flaskor från Mumm:

2008 Johannisberger Schwarzenstein Riesling Kabinett Trocken
2008 Berg Rottland Erstes Gewächs

Efter detta besök var det dags att köra norrut igen, efter en mycket lyckad eftermiddag i Rheingau. Tyvärr fastnade jag några timmar extra i en 10 kilometer lång "stau" mellan Kassel och Hannover, men det är smällar man får ta.


Inga kommentarer: