söndag 5 december 2010

Jacques' Wein-Depot

Nu är jag hemma igen, efter 3,5 veckor i norra Tyskland. Som tur var kände familjen fortfarande igen mig. Jag fick också med mig en del vin hem. Det blev väl till slut ett 40-tal flaskor, mest Rheingau riesling från mitt besök i området. Jag svängde dock också förbi en lokal vinbutik i Braunschweig för inköp av lite prisvärda vardagsviner. Jacques' Wein-Depot är en franchise-kedja med många butiker, men varje lokal innehavare kan sätta lite egen prägel på sitt etablissemang. Sortimentet håller sig främst i mittfåran där volymen finns, dvs viner som kostar mellan 5-15 € flaskan. Det är med andra ord inte så långt från Systembolagets sortiments-tänk. På Systemet får man dock inte provsmaka innan man köper, men det går alldeles utmärkt hos Jacques'.

Då jag redan ansåg mig ha fyllt kvoten av tyska vita viner, sökte jag mig istället bort till hyllan med franska rödviner. Där upptäckte jag ett par Languedoc-viner som fått goda omdömen i Britt Karlssons Languedoc-bok. Det ena var 2009 Domaine Paul Mas Vignes de Nicole. Paul Mas är enligt Britt en ambitiös vinmakare som håller till alldeles utanför Pezenas. Hans Vignes de Nicole är klassat som ett Vin de Pays D'Oc, då det förutom de klassiska Languedoc-druvorna även innehåller Cabernet Sauvignon. Vinet är givetvis mycket ungt, och kräver en del luft för att öppna upp, men sedan får man mycket härlig rödfrukt och lite salmiak i avslutningen.
Nästa vin jag fastnade för var Gerard Bertrands 2007 Chateau L'Hospitalet Réserve, som är en klassisk Coteaux de Languedoc från området La Clape, strax utanför Narbonne. Här får man ännu mer av allt. Björnbär, körsbär och sedan rejält lakrits-bett i avslutningen. Det här är verligen ett vin att gilla. Det blev en låda av vardera vin, och Jacques' Wein-Depot kommer nog att få flera besök i framtiden.

Inga kommentarer: