söndag 26 december 2010

Champagnetips inför nyår

Det märks att vi börjar närma oss nyår med stormsteg, för alla tidigare blogg-inlägg om champagne rusar nu i besöksstatistiken. Därför tänkte jag ge er en snabb summering av några av mina nuvarande favoriter i bubbelhyllan. Jag brukar undvika de allra största champagnehusen, där man ofta får betala lite extra för ett välkänt namn. Följande flaskor upplever jag som mer prisvärda, dvs god champagne till förhållandevis rimlig peng.

NV Palmer & Co Brut 219:-
Enligt min mening Systembolagets bästa budgetchampagne från ett stort men mycket kvalitetsmedvetet kooperativ i Reims.

2005 Palmer Millésime 267:-
Från samma tillverkare, men nu har vi hoppat upp ytterligare ett snäpp i kvalitet, och pratar faktiskt om bra årgångschampagne för under tre hundralappar.

NV Pierre Peters Cuvée de Réserve 265:-
En Blanc de Blanc, dvs enbart gjord på chardonnay, som aldrig gör en besviken. Utmärkt som aperitif.

NV Jacquart Brut Mosaique 249:-
En frisk och pålitlig standardchampagne som utnyttjar samtliga tre tillåtna druvor, med en liten övervikt för chardonnay.

NV Michel Turgy 239:-
Detta är en ytterligare en Blanc de Blanc, och dessutom från en Grand Cru-klassad by. Behaglig mineralitet och mycket champagne för pengarna.

Jag vill också gärna slå ett slag för den sympatiske champagne-importören Spruce Up, som via beställningssortimentet säljer sina champagnelådor om tre eller sex flaskor. Där finns ett mycket intressant utbud av högkvalitativa småodlare, som annars hade saknat distribution i Sverige. Nu är det nog lite sent att hinna få leverans innan nyår, men annars en leverantör värd att lägga på minnet.

Till sist råder jag er att satsa på champagne-konsumtion relativt tidigt under nyårskvällen, då man fullt ut kan njuta av denna fantastiska dryck. Vid själva tolv-slaget är tyvärr ofta både smak- och luktsinnet lite mer avtrubbat, så då duger det bra med cava, prosecco eller annat lämpligt mousserande vin, som ger den rätta smällkorka-effekten.

Inga kommentarer: