måndag 18 juli 2011

Hummer och Chardonnay

Hummerfesten förra helgen gav mersmak, så idag var det dags igen. Jag stegade givetvis också in till Anna's Wine, för att hitta lämplig dryck till skaldjuren. Anna hälsade nu glatt på mig, och deklarerade för alla närvarande att: "He's a regular!" Det kändes bra att vara utnämnd till stamkund redan vid tredje besöket.

Jag stannade vid chardonnay-hyllan, och Anna kom genast till undsättning. Jag berättade att jag behövde något till gratinerad hummer. "Do you like 'em oaky or not?" frågade Anna. "A little oaky is OK", svarade jag. "Then you should try this!" Anna räckte fram 2008 MacRostie Chardonnay från Sonoma Coast. "It's deee-licious!" Gissa vad jag köpte. Det blev även på Annas inrådan en flaska från Russian River Valley, 2007 Gamba Zinfandel. Den får följa med i packningen hem.

Väl tillbaka i huset sattes vinet på kylning, och hummervattnet på värmning. Till min stora glädje blev både hummertillagningen och vinvalet till stor belåtenhet. MacRostie Chardonnay har en fräsch doft med både lite citrus och gröna äpplen. I munnen snarare krispig än smörig, så ekfatsbehandlingen har skett med fin touch, och bara lämnat några delikata vaniljaromer efter sig. Vinmakaren beskriver själv vinet som "key lime pie, both crispy and creamy", och det stämmer faktiskt riktigt bra. Det här var riktigt gott, definitivt ett av de bästa vita viner som jag druckit i år. Även Wine Spectator gillar det. I det senaste numrets genomgång av 2008 års Chardonnay-viner är MacRostie listat som Top Value, med 92 poäng. Inte illa! Jag måste köpa fler flaskor.





Inga kommentarer: