söndag 17 juli 2011

Nya inköp hos Anna

Strandparadiset Pensacola har drabbats av ett ihållande regn, så för en gång skull gäller det att hitta på lite inomhusaktiviteter. Ett återbesök hos Anna's Wine stod då högst upp på min lista. Det går ju dessutom att kombinera med lite nya hummer-inköp hos Joe Patti's.

Anna's Wine är en liten butik, men hyllor från golv till tak är fyllda av intressanta flaskor, och kvaliteten är hög. Det finns få flaskor under $20, till skillnad från matvaruaffärerna där det finns få flaskor över $20. Jag fastnar först vid Zinfandel-hyllan där det finns mycket att botanisera bland, inklusive flera Ridge-viner som jag inte har sett tidigare. Till slut väljer jag 2007 Ridge Pagani Ranch. Pagani Ranch ligger i Sonoma, och Ridge har producerat ett vin härifrån sedan 1991. Vingården är dock mycket äldre än så. De flesta rankorna har mer än 100 år på nacken, och fjärde generationen av familjen Pagani sköter nu om dem. Vinet är en s.k. field blend som domineras av zinfandel (92%), men också innehåller en liten del Alicante Bouschet och Petite Sirah. Det skall bli spännande att dricka detta vin, men jag sparar nog den upplevelsen till hemmaplan.

Nästa hylla att jag fastnar vid är Cabernet Sauvignon. Här är urvalet nästan överväldigande så jag frågade Anna om råd. Hon sade, utan ett ögonblicks tvekan: "You have to try Turnbull. It's deee-licious." Därmed hamnade också 2007 Turnbull Cabernet Sauvignon från Napa i korgen. Även denna flaska får nog följa med till Sverige. Jag har plats för 12 flaskor, och nu är nog åtminstone halva kvoten fylld.




Inga kommentarer: