måndag 5 maj 2008

Ett guldkorn i Bourgogne

Bourgogne är utan tvekan mitt favoritdistrikt när det gäller vin. Jag har varit på besök ett flertal gånger, dels när jag studerade i Lyon, och sedan ett par semesterresor i vinets tecken till Beaune och Dijon. Vid senaste besöket bodde vi i Beaune, och njöt både av den medeltida staden, och de fantastiska vingårdarna runt omkring.

En kväll satt vi på en uteservering och drack en mycket god Hautes Cotes de Beaune med härliga hallontoner. Den var gjord av firman Domaine Michel Prunier & Fille (dotter) i byn Auxey-Duresses. Nästa dags utmaning blev alltså att hitta denna producent och köpa med oss en låda hem. Auxey-Duresses ligger sydväst om Beaune, och man passerar mer välkända byar som Pommard, Volnay och Meursault på vägen dit. 

Vi körde sakta längs den smala bygatan och fick plötsligt syn på skylten Michel Prunier på ett sandstensfärgat hus. Vi parkerade bilen och stormade glada i hågen in på gården. Väl där var det uppenbart att vi kommit till familjens privatbostad. Köksfönstret stod på vid gavel, och där inne stod madame Prunier och diskade. Jag lyckades göra mig förstådd på franska och frågade om det var möjligt att få provsmaka deras vin. "Un moment s'il vous plait" hördes genom köksfönstret, och en stund senare stod husmor framför oss med nycklarna till vinkällaren i handen.

Vi leddes ner i källarvåningen där ett mindre provningsrum var inrett. Ytterligare en halvtrappa ner såg man ekfaten ligga i långa rader, men vi fokuserade på det som fanns i flaskorna i provningsrummet. Förutom Hautes Cotes de Beaune, som vi köpte en låda av på stående fot efter föregående dags upplevelse på restaurangen, så fanns det ett ganska gott utbud av röd Bourgogne att prova. Jag fastnade för Chorey-les-Beaune, Auxey-Duresses, samt Auxey-Duresses Clos du Val, Premier Cru. Min vana trogen hade jag gått direkt på de röda vinerna, men det visade sig vara ett misstag att förbigå de vita. Vi fick också njuta av en synnerligen god Meursault Les Clous, och det blev även lite bubbel i form av en välgjord Cremant de Bourgogne.  Som ni förstår lämnade vi källarvåningen under köket mycket nöjda, och med betydligt mer än en låda vin. Domaine Michel Prunier & Fille kan varmt rekommenderas, både för de goda vinerna och det trevliga mottagandet.

Inga kommentarer: