fredag 29 augusti 2008

CellarTracker

Jag har ända sedan min lilla vinsamling började överstiga 20 flaskor, försökt hålla koll på dyrgriparna i ett Excel-ark. Där noterar jag alla inköp och också alla uttag, i form av uppkorkade flaskor. Med tiden blir det här en ganska intressant liten databas. Mina vänner som har sett mig pyssla med detta skrattar bara och tycker att jag är världens nörd, men det är väl inte märkligare än att vilja hålla koll på sin frimärkssamling eller myntsamling, med det viktiga undantaget att man kan njuta av konsumtionen också, när det är vinflaskor man samlar.

Tack vare mina vinbloggarkollegor har jag nu äntligen fått upp ögonen för en fantastisk tjänst på webben som heter CellarTracker. Här kan man göra allt det som jag tidigare gjort med Excel, men också så ofantligt mycket mer. Man kan titta på noteringar från andras provsmakningar, man kan få oberoende värderingar av sina viner (i USD), och givetvis sortera allting kors och tvärs. Efter att ha lekt i några timmar på webb-sidan är jag helt såld. Varför har jag inte utnyttjat denna underbara resurs tidigare?? Tack Finare Vinare och andra kunniga bloggare som äntligen pekade mig i rätt riktning. Nu kan jag fullt ut vara vin-nörd, och interagera med likasinnade över hela världen, utan att behöva använda Excel-arket längre.

Servicen på CellarTracker erbjuds som s.k. shareware, dvs man anmodas betala en liten summa per år (USD 30), men det går också att helt gratis komma in och utnyttja tjänsten, så surfa in och prova, speciellt om ni har några flaskor i samlingen att hålla reda på.   

Inga kommentarer: