söndag 31 augusti 2008

Favoritvinstaden Beaune

Jag har haft förmånen att besöka ett antal av världens intressantaste vinregioner. Jag har varit så långt borta som Yarra Valley i Australien, och Maipo Valley i Chile. Då vi bodde i USA blev det givetvis en tur till Sonoma och Napa i Kalifornien. Sedan är ju Frankrike ett favoritland. Redan som 20-åring tågluffade jag till Bordeaux, och kom hem med 18 flaskor i ryggsäcken. Den var tung, men det var det värt, för detta blev faktiskt den första grundplåten i mitt vinsamlande. På senare år har vi besökt Champagne flera gånger, det har blivit en tur genom Rhone-dalen, och i Italien har jag njutit av både Veneto och Toscana.

I min värld är dock Bourgogne, och därmed också den charmiga medeltida vinstaden Beaune, den region som ligger mig varmast om hjärtat. Jag har varit i Beaune tre gånger hittills, och jag hoppas kunna återvända dit många gånger till. För er som inte har varit där ännu, tänk er en liten fransk småstad, med smala kullerstensgator, omgärdad av en nästan helt intakt medeltida ringmur. Här kan man njuta av ypperlig fransk bistro-mat med sådana lokala specialiteter som les Escargots (sniglar), och givetvis Boeuf Bourguignon. Det lokala vinutbudet går som ni vet inte av för hackor heller.

Vid senaste besöket bodde vi på ett utmärkt hotell, Le Cedre, visserligen just på utsidan av ringmuren, men bara en kort 5-10 minuters promenad från centrum. De hade bra rum, en trevlig restaurang och en mysig trädgård att pusta ut i efter det dagliga vinprovandet. 

Förutom att njuta av Bourgognes ädla drycker, så är ett besök på Hospices de Beaune, vid torget mitt i staden ett måste. Den imponerande byggnaden, kallad l'Hotel-Dieu, har fungerat som sjukhus från 1400-talet och ända in på 1900-talet. Idag är det ett fascinerande museum över läkekonstens historia. Verksamheten bekostades till stor del av intäkterna från vinförsäljning, då rika ortsbor genom åren testamenterat vinodlingsareal till förmån för sjukhuset. Hospices de Beaune genomför i november varje år världens mest kända välgörenhetsauktion för vin, då produkterna från sjukhusets egendomar säljs för höga summor.

Mitt emot l'Hotel-Dieu ligger en utmärkt vinaffär, som inte bara saluför flaskor, utan också vinlitteratur, vin-tillbehör och andra souvenirer med lokal anknytning. Tvärs över gatan ligger också Marche aux vins, där man för en ringa summa får en tastevin i handen, och sedan beger man sig ner i källaren för provsmakning av ett 40-tal viner. Det är lätt att förta sig, och då snurrar det i huvudet när man kommer upp i solljuset igen. Jag talar av egen erfarenhet.....
 
  

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åkte förbi Beaune på väg hem från provence i somras. Hade tänkt stanna till och försöka trycka in ytterligare några flaskor i bilen, men då trafiken var emot oss och vi inte hade några "utsedda" gårdar att besöka så stod vi över denna gång. Har försökt att hitta gårdar med för oss prisvärda röda viner (100-250 kr/flaskan) på webben, men tycker det är svårt att hitta några bra "tips". Har du några? Blir säkert en resa till nästa sommar...

mvh/
Peter

Putte sa...

Peter!

Två riktigt trevliga vingårdar att besöka är Domaine Lucien Jacob i den lilla byn Echevronne, och Michel Prunier & Fille i Auxey-Duresses. De är genuina små familjeägda ställen, och priserna ligger mellan 8-20 euro beroende på vilken flaska man fastnar för. Både Auxey-Duresses och Echevronne ligger väster om Beaune, inte mer än 15-20 minuter bort. Lycka till nästa sommar!