onsdag 6 augusti 2008

Vintips - Tommasi Ca' Florian Amarone

Igår skulle en liten bemärkelsedag firas, så därför blev det en riktig festmåltid mitt i veckan. Jag hade hittat ett trevligt recept på oxfile, med lite asiatisk touch, så köttbiten avnjöts med en ingefärs- och rödvinssås samt jasminris smaksatt med kokos. Många intressanta smak-kombinationer, och mycket gott, men det gjorde onekligen vinvalet lite knepigt. Till slut fastnade jag för en 1997 Tommasi Ca' Florian Amarone. Tommasi har ett mycket gott rykte som Amarone-producent, och Ca' Florian är namnet på deras prestigevingård. Dessutom var 1997 en utmärkt årgång i Veneto-området, så jag hade höga förväntningar på innehållet i denna flaska. 

Vinet dekanterades ett par timmar innan måltiden. Färgen var fortfarande mörkt röd trots åldern på flaskan, och en intensiv doft av plommon och körsbär slog emot en då näsan närmade sig karaffen. När det sedan var dags att smaka så var frukten fortfarande mycket intensiv, men utan att bli syltig, med mjuka tanniner som support, för att balansera den höga alkoholhalten på 15%. Ett riktigt praktexemplar till Amarone, jag tror faktiskt den bästa jag druckit hittills!

Tommasi Ca' Florian finns i beställningssortimentet för 355 kr. Just nu saluförs årgång 2001. Min flaska hade några fler år på nacken, och inhandlades faktiskt på megavaruhuset Costco i USA för $45, då vi bodde i Detroit. Om man tycker att 355 kr är lite mycket pengar, så kan man också satsa på Tommasis standard-Amarone, som finns att få i Systembolagets ordinarie sortiment för 259 kr, dessutom på halvflaska för 138 kr.

Inga kommentarer: