söndag 24 augusti 2008

Vin till kräftskivan?


Firandet av fyrtioåringen fortsatte i helgen med en kräftskiva i goda vänners lag. När det gäller kräftor är jag traditionalist, och föredrar pilsner och nubbe. Det finns dock alla möjligheter att smyga in några viner ändå under en lång och trevlig sittning.

Vi började med alla festers bästa startmotor, champagne. Jag serverade 1998 Palmer & Co Brut Millesime som en liten aperitif ute på terrassen.  Denna flaska hade jag inhandlat efter rekommendation som den mest prisvärda årgångschampagnen på Systemet. Nu efter att ha smakat kan jag bara instämma. En mycket trevlig, fyllig champagne med toner av både bröd och smör, som nog också passar utmärkt till mat. Jag misstänker ett starkt inslag av Pinot Noir i druvblandningen. Den lagerhålls på många systembolag och kostar modesta 249 kr.

Det blev det som sagt pilsner och nubbe till själva kräftorna, men sedan var det dags att klämma in ett vin igen, till den klassiska fruktdesserten Gino. Nu plockade jag fram min nya dessertvinsfavorit, Moscato från Piemonte. Den här gången blev det Nivole, som finns i halvflaska på de flesta systembolag för 61 kr. Utmärkt att ha hemma i kylskåpet då man längtar efter smak av piggelin-glass och päron. Sött, lätt mousserande, låg alkoholhalt och mycket charmigt. 

Inga kommentarer: