fredag 10 oktober 2008

Lindemans sponsringsfadäs

Under den här veckan har jag tillbringat ett par kvällar i Kungliga Tennishallen och njutit av fin tennis i Stockholm Open. En av sponsorerna på plats är den inte helt obekanta australiensiska vinproducenten Lindemans. De hade byggt upp flera snygga vinbarer på området, och staplat vinflaskor i imponerande pyramider. Deras vinlista var också ganska innehållsrik, och allt gick att få per glas. Sedan tog dock det roliga slut. Vinerna serverades nämligen i plastglas, storlek mindre, utan tillstymmelse till utrymme för någon större vinupplevelse. Som marknadsförare kan jag inte låta bli att undra hur man har tänkt här. Att gå in som sponsor kostar säkert en vacker slant, och att bygga upp tillfälliga barer, anställa personal, trycka upp vinlistor etc. utgör en rejäl marknadsföringsinvestering. Varför då spara in på vinglasen?? Kanske litar man inte på att tennispubliken kan hantera så farliga instrument...  

Inga kommentarer: