lördag 22 november 2008

En lördagseftermiddag på Grappe

Grappe är en vinkällare på Grevgatan i Stockholm, ett stenkast från Strandvägen i fashionabla Östermalm. Denna institution grundades av Carl-Jan Granqvist redan 1986, och här förvarar vinintresserade utan egna källarutrymmen sina dyrgripar. Det finns bra lokaler för vinprovningar, och ett klubbrum, där man kan njuta av en ostbuffe och smaka av sina viner från de närbelägna hyllorna. Jag är inte själv medlem, men som tur är har jag goda vänner som är det. Detta är nämligen en synnerligen trevlig miljö att bli inbjuden till, som denna lördagseftermiddag.

Vi är sex vänner som samlas i klubbrummet, och under värdparets ledning tar vi för oss av ostarna och börjar sedan sniffa på det första vinet. Det är 1988 Chateau Giscours, en 3:e Cru från Margaux. Detta vin har alltså 20 år på nacken. 1988 var lite av ett mellanår för röd Bordeaux, men denna flaska har klarat åldrandet väl. Doften ger en ordentlig dos läder. I munnen är vinet slankt, förvånansvärt syrligt med ganska dammiga tanniner och torkad frukt. En fin upplevelse, men inget fantastiskt vin. Det växer dock i kombination med osten, och när temperaturen höjts något i glaset.

Det andra vinet kommer från andra sidan Atlanten, och är en personlig favorit. Vi talar om 1997 Stag's Leap Wine Cellars Napa Valley Cabernet Sauvignon. Jag har själv besökt vingården för många år sedan, då vi tillbringade en dag i Sonoma och Napa. Vi försökte hinna med så mycket som möjligt, och Stag's Leap råkade bli det sista besöket för dagen. Det hade redan mörknat när jag rusade in i provningsrummet, strax innan stängning. Kära hustrun hade redan tröttnat på vinprovning och sov i bilen. När jag kom ut en stund senare hade jag bl.a. fått avnjuta deras single vineyard Cabernet Sauvignon, Fay, och jag var fast. Det vin vi dricker idag är trots sina 11 år (eller kanske just därför) förvånansvärt vitalt med rejäla tanniner, och mörk frukt, toppat med lite kryddighet och ett uns kaffe. Passar min smak utmärkt. Mums!

Ett stort tack till C & C för värdskapet och de fina dryckerna. När gör vi detta igen?

2 kommentarer:

patabcn sa...

Om du enligt din sista kommentar gillar Cabernet Sauvignon Fay, maste du testa Jean Leon Cabernet Sauvignon Gran Reserva. Sag att du inte kommenterat detta vin, sa jag hoppas att det kan bli lite av en ny upptackt for dig. Du kommer aven att finna att Jean Leon har en fantastiskt intressant historia. For lite lasning: http://www.jeanleon.com/eng/index-eng.html. Och det basta av allt: vingarden ligger lite drygt en halvtimme fran Barcelona. Skal!

Putte sa...

Tack för tipset. Jean Leon låter spännande.