torsdag 4 december 2008

Georg Breuer igen



Så var det dags för ytterligare en Tysklandsresa i tjänsten, och på väg tillbaka till flygplatsen så svängde hyrbilen av någon konstig anledning av autobahn och styrde mot Georg Breuer i Rudesheim. Vad gör man inte för lite vin?

Vid det senaste besöket var det ganska utplockat på hyllorna eftersom 2007:orna inte släppts ännu. Den här gången var det lite bättre, även om jag fortfarande hade hoppats hitta några av Breuers olika "Berg". Dessa vingårdsbetecknade viner tar tydligen slut så fort de släpps, men de finns ju fortfarande på Systemet för en vacker slant. Istället fick jag nöja mig med 2007 Terra Montosa. Detta är en cuvee, dvs. ett blandvin, gjord på druvor från Breuers cru-vingårdar i Rudesheim och Rauenthal. Här får man ett härligt fylligt Riesling-vin, med mineraltoner och underbara aprikos och persikosmaker, och lite fint balanserad citrus som avslutning. 2007 anses vara ett mycket bra år i Rheingau, och det här vinet kommer att utvecklas väl i källaren.

Jag fastnade också för en smaskig Auslese. En halvflaska 2007 Georg Breuer Rheingau Rieseling Auslese för ynka 9 euro är ett riktigt fynd. Detta vin är perfekt som avslutning på en måltid, antingen till desserten eller på egen hand. Förvisso sött, men inte klibbigt, utan fin balans med syrorna.


PS. Detta råkar vara mitt hundrade inlägg på den här bloggen sedan starten i april. Det har varit roligt, lärorikt, och faktiskt riktigt avkopplande, så jag varnar er redan nu. Det finns stor risk för att det blir några hundra inlägg till.

Inga kommentarer: