onsdag 25 mars 2009

Le Volte på Tvåkanten

En tråkig hotellkväll i Göteborg, förvandlades till en riktigt trevlig middag, när jag sprang på en f.d. kollega som var strandsatt precis som jag. Vi undvek räkmackan i hotellbaren, utan strosade istället ner för Avenyn. Mitt på paradgatan ligger restaurang Tvåkanten. Det är en väletablerad men ändå lite anonym krog, som jag inte besökt på säkert 10 år, men nu var det dags igen.

Vi blev placerade längst in i lokalen, precis vid vinkällaren. En glasvägg gav bra exponering för sådana godbitar som Chateau Latour, Roda I och Taylor Vintage Port. Vi beställde in varsin magnifik Biff Rydberg. Budgeten tillät tyvärr inte Chateau Latour till detta, så det fick bli 2005 Le Volte från Tenuta dell'Ornellaia, i Maremma, Toscana istället. Detta är vardagsvinet från producenten av kultvinet Ornellaia. Druvblandningen är 40% Sangiovese, 30% Cabernet Sauvignon och 30% Merlot. För 149 kr på Systembolaget får man ett trevligt och matvänligt vin, med mörka bärdofter. I munnen följer mjuka tanniner, bra fyllighet och sötfruktig smak av körsbär och plommon. Både jag och middagssällskapet blev mycket nöjda med såväl mat, vin som jobbskvaller. Avenyn i Götet är inte så dumt!

Inga kommentarer: