söndag 29 mars 2009

Vintips - Bad Boy


Idag var jag på det lokala Systembolaget för att plocka upp en beställning från specialsortimentet. Det var butikschefen själv som betjänade mig. Han frågade vilka flaskor han skulle leta efter, och jag sade Bad Boy. Då höjde han på ögonbrynen och frågade: Vad är det? När jag svarade: En bra Bordeaux! så höjdes ögonbrynen ytterligare ett snäpp.

Jean-Luc Thunevin är väl mest känd som mannen bakom Chateau Valandraud i St Emilion, men han bedriver och negociant-verksamhet på inköpta druvor. 2005 Bad Boy är resultatet av detta. Druvorna kommer från östra Bordeaux, mestadels St Emilion, och blandningen är 95% Merlot och 5% Cabernet Franc. Gamla vinstockar i kombination med nya ekfat borgar för kvaliteten. 

Färgen är mycket mörk, nästan svart. Doften är ganska knuten, men man får lite plommon och en mineralton som påminner om våta stenar. I munnen är frukten mycket koncentrerad med plommon och bigaråer, men inte sötaktigt inbjudande utan ganska stram, men med bra fyllighet. När man sedan sväljer tapetseras hela gommen av rejäl strävhet. Detta vin är mycket bra redan nu, men om ytterligare några år kommer det att vara fantastiskt. Jag köpte alldeles för få flaskor. Vinovativa importerar, och i beställningssortimentet kostar det 199 kr. Jag kommer att springa och köpa mer.   

Inga kommentarer: