fredag 20 mars 2009

Leverans #5 från Australian Wine Club


Fredagkvällen ägnades åt tennismatch i den anrika tävlingen Gustavsbergstrofen, så vindrickandet fick försakas för en gångs skull. Som tur var blev det vinst i första matchen, så uppoffringen var inte förgäves. När jag nu inte har någon konsumtion att skriva om, så kan jag istället berätta att Australian Wine Club levererade sin femte prenumerationslåda till mig i veckan. Innehållet var som vanligt en blandad kompott:

2004 Keith Tulloch Shiraz Viognier, från Hunter Valley, Australien
2006 Fireblock Old Vine Shiraz från Clare Valley, Australien
2005 Domaine Magellan Alios från Languedoc, Frankrike
2007 Domaine de l'Olivette Rouge från Languedoc, Frankrike
2007 Conviviale Negroamaro från Apulien, Italien
2007 Conviviale Montepulciano d'Abruzzo från Abruzzerna, Italien

Ingen av de australiensiska viner som jag smakat hittills från Australian Wine Club har gjort mig besviken, och dessa två ser också lovande ut. Sydfransoserna väcker också mitt intresse. De två italienarna däremot känns lite bleka i sammanhanget, särskilt när namnet på prenumerationen faktiskt är "Exklusiva röda". Jag hoppas dock att jag blir positivt överraskad av dessa pizzaviner. Provsmakningskommentarer följer så småningom.

Inga kommentarer: