lördag 12 april 2008

En pärla i Bologna

För en tid sedan tillbringade jag några dagar i Bologna å tjänstens vägnar. Efter en lång dag i ett tråkigt konferensrum, blev det några timmar över innan middagen. Det var mitt första besök i staden, och hotellet låg centralt, så jag började vandra tämligen planlöst, för att utforska omgivningarna. Jag hamnade först på den stora affärsgatan Via Dell'Indipendenza, men bara ett kvarter in på den lilla tvärgatan Via Marsala hade jag turen att hitta Bolognas bästa vinhandel - Enoteca Italiana.

Tänk er en liten butik med vinflaskor från golv till tak. Därtill en vinbar där man kan avsmaka vinerna tillsammans med lämpliga italienska delikatesser. Det blev en spännande timme bland hyllorna, och jag fick med mig följande souvenirer:

1999 Castello Banfi Brunello di Montalcino
2001 Vigna Rionda Barolo Riserva
2003 Mastroberardino Radici Taurasi
2004 Produttori del Barbaresco

De vilar nu i säkert förvar i vinkällaren i väntan på lämpligt tillfälle till italienska extravaganser. Om ni kommer till Bologna, missa inte ett besök på:

Enoteca Italiana
Via Marsala 2b, Bologna

Inga kommentarer: