tisdag 15 april 2008

Vinklubbar!

Jag har under min vin-karriär varit med i fyra olika vinklubbar. De har innehållit allt från vinprovningar, vinprenumerationer, vingårdsbesök till enkla digitala nyhetsbrev. Här kommer en liten summering av mina erfarenheter hittills:

Dina Vingårdar
Detta är den svenska versionen av ett engelskt koncept kallat 3D Wines. Man väljer en fransk vingård, där man sedan "hyr" en rad av vinrankor. Detta innebär i praktiken att man får beställa ett antal lådor vin direkt från den utvalda vingården, och sedan göra ett guidat besök på "sin" vingård för att plocka hem vinlådorna. Utbudet av vingårdar är ganska bra (i Bourgogne, Beaujolais, Bordeaux, Champagne, Alsace t.ex.), och det är ett bekvämt sätt att komma på ett välorganiserat besök hos franska vinbönder. Själva hyran av vinraden är dock lite av bondfångeri. Det kostar trots allt drygt tusen kronor per år, och jag vet av egen erfarenhet att det går alldeles utmärkt att besöka dessa vingårdar på egen hand och köpa vinerna direkt på plats, utan några avgifter.  Om man är lite mer äventyrligt sinnad, och talar lite franska, så är det ett klart bättre alternativ.  www.vingardar.com

Gold Medal Wine Club
Så hette en vinklubb som jag tillhörde då vi bodde i USA under ett antal år. Det var helt enkelt en mycket trevlig prenumerationsservice där man fick två "boutique"-viner från små odlare i Kalifornien, som normalt inte fanns till försäljning utanför den delstaten. Vinerna var genomgående bra, och lite unika, en kombination som tilltalade mig mycket. Det är nog svårt att få dem att skeppa vin till Sverige, men här är länken om ni vill kolla in utbudet på andra sidan Atlanten. www.goldmedalwine.com

Australian Wine Club
Efter mina positiva erfarenheter från vinprenumeration i USA, så nappade jag direkt när jag såg Australian Wine Clubs erbjudande att prenumerera på en vinlåda med smidig hemleverans. Detta är ju extra spännande i ett land där Systembolagets monopol ligger som en våt filt över vinmarknaden. Allt som luckrar upp detta monopol är kul och bra. Australian Wine Club är egentligen en utomordentligt smart marknadsföringskanal för Mark Majzners vinimportfirma Antipodes Premium Wines. Antipodes levererar alla viner som erbjuds i AWC, men utbudet begränsas inte bara till Australien, utan även Italien, Nya Zeeland, USA m.fl. vinländer är representerade. Förutom den nystartade prenumerationsservicen med hemleverans, så kan man även beställa vinlådor på hemsidan (6 eller 12 flaskor) och sedan hämta dem på närmaste Systembolag. Det ordnas även vinprovningar i klubbens regi, och man får bra löpande information via e-post.
Jag fick min första vinleverans i slutet av januari. Det var riktigt kul när det ringde på dörren en fredagskväll, och en kille stod där med 12 flaskor vin till mig. Det var 6 olika viner, två flaskor vardera. Jag har valt en låda per kvartal med lite mer exklusiva röda viner.  Den första skeppningen innehöll en Bordeaux, en spanjor, två sydfransoser, en australiensare och en nya zeeländare, till en snittkostnad på 125 kr flaskan. Det mesta åkte direkt ner i vinkällaren, men jag har hunnit prova 2005 Chateau Saint-Nicolas från Bordeaux, och den flaskan motsvarade förväntningarna väl. Nästa leverans kommer den 24 april. Jag lovar att hålla er uppdaterade......

Spruce Up!
Jag har sparat det bästa till sist. Spruce Up är något så trevligt som en champagne-klubb. Den drivs av eldsjälen och vin-entreprenören Kåre Hallden. Han importerar högklassig champagne från små producenter i de bästa champagne-byarna. Dessa kan sedan beställas via Systembolagets specialsortiment, oftast i lådor om tre flaskor. Spruce Up! ordnar också champagne-provningar med jämna mellanrum på vinkällaren Grappe i Stockholm. Dessutom får man ett mycket välskrivet nyhetsbrev per e-post en gång i månaden. Det är bara att anmäla sig på www.spruceup.se.

Min personliga favorit i Spruce Ups sortiment är champagnen Juget-Brunet Brut Tradition från byn Ay. Det är en lite fylligare champagne, utmärkt att servera till mat, snarare än aperitif. Druvsammansättningen är 80% Pinot Noir och 20% Chardonnay. 

Mitt bästa nyårslöfte någonsin, som jag dessutom lyckats hålla: Drick mer champagne!

Inga kommentarer: