lördag 26 april 2008

Sveriges bäste vinskribent?

Sverige har många både kunniga och pedagogiska professionella vinskribenter, som givetvis gärna delar med sig av sina vintips. Smaken är ju dock som baken delad, och det gäller att hitta de rekommendationer som bäst överensstämmer med ens egna vinpreferenser. För min del tycker jag där att Anders Röttorp som skriver i Dagens Industri står i en klass för sig. Jag har aldrig blivit besviken på ett vin som han har rekommenderat. Vi gillar helt enkelt samma sorts viner. Det var han som fick mig att upptäcka de underbara Amarone-vinerna, och han har också inspirerat mig att dricka mer portvin. Ibland kan han röra sig i en prisklass som är lite för hög för min plånbok, men då får man drömma lite istället.

Alla Röttorps artiklar och rekommendationer finns naturligvis på DI:s hemsida. Ni hittar en snabblänk längst ner i vänsterspalten på förstasidan. Där har han t.ex. tre synnerligen matnyttiga listor som ständigt uppdateras: Det bästa på systemet, Viner för källaren och Viner för fina middagen. Nyligen publicerades också Röttorps rekommendationer inför maj-släppet på Systembolaget. Mycket läsvärt på di.se med andra ord.

Inga kommentarer: